Häärämisen satoa

Työni yleisilme niin hyvässä kuin pahassakin on se, ettei valmista tunnu tulevan. Ei ole nykyvissä, että opiskeluhyvinvoinnin eteen olisi kaikki tehty ja valmista tuli. Toki projekteja alkaa ja päättyy, tukimateriaalia valmistuu ja toimintatapoja onnistutaan mallintamaan. Välillä on kuitenkin sellainen olo, että mitäpä se hyvejää? Onko tällä häärämisellä mitään merkitystä mihinkään tai kenellekään?

Sitten käy kuin Juicen Dokumentti-kappaleessa. Menin baariin juomaan kolpakon. Kuuntelin virosta Suomeen opiskelemaan tulleen nuoren trubaduurin miellyttävää musisointia ja juttelin tuttujen ihmisten kanssa. Toisesta pöydästä nousee nuori mies ja istuu viereeni jakkaralle ja kysyy; ”Ekkös sää järjestelly niitä SAKUstarsseja ja muita juttuja…niitä koulutuksia?” Myönsin ja kerroin samoissa töissä olevani edelleen.

Nuori mies esittäytyy. Meinasin pudota omalta jakkaralta. Mieleeni muistuivat heti takavuosien tutorkurssit ja muutama SAKUstars-kilpailu, joissa nuorukainen oli mukana. Mieleeni palautuivat myös oppilaitoksen tutortoiminnan ohjaajan kanssa käymäni keskustelut kyseisestä nuorukaisesta. Ohjaajan mukaan elämäntilanne oli varsin haastava ja nuorukainen kulki jo ”sivuraiteella”. Tutortoiminta ja musiikkiharrastus olivat niitä välineitä, joilla itsetuntemusta käännettiin ja opiskelumotivaatiolle saatiin riittävä kannuste.

Nyt, valmistumisen jälkeen nuori mies on työelämässä, myyntitöissä. Musiikki on edelleen vahvasti mukana harrastuksena ja soitinvalikoima on laajentunut. Laulukin on tullut mukaan.

Juteltiin opiskeluajoista ja erityisesti SAKUstars-kulttuurikilpailuista. ”Ensimmäiset kisat meni jännittäessä ja oli aika kamalaa, mutta kuitenkin ihan hyvä kokemus. Kahdet seuraavat olikin sitten ihan huippukokemuksia, joita en unohda ikinä. Kisoista sai ihan hirveästi esiintymisvarmuutta ja kyllä siitä nykyisessä työssä on ihan älyttömästi hyötyä. Vaikka tutor-kurssit tuntui silloin vähän tylsiltä, niin nyt niitäkin oppeja palautuu mieleen. Tutorina toimiminen oli tosi hieno kokemus.”

Kirjoittelin kohtaamisemme jälkeen terveiset tutorohjaajalle, ja vastausviesti vahvisti, että hyvällä ohjauksella ja harrastustoiminnan hyödyntämisellä voidaan vaikuttaa opintoihin ja muuttaa merkittävästi nuorten elämänkulkua.

Kyä taas jaksaa häärätä.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.